Prawa i obowiązki pacjenta
Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy też ustawie o działalności leczniczej. Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
- informacji o swoim stanie zdrowia,
- zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia,
- wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
- poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
- dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
Obowiązki pacjenta
- Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w regulaminie organizacyjnym, a w szczególności stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego, jak i w sprawach organizacyjno-administracyjnych.
- Podczas rejestracji osobistej za pomocą Serwisu Pacjent ubiegający się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej jest zobowiązany podać swoje imię i nazwisko, płeć, data urodzenia, PESEL lub numer paszportu, miejsce zamieszkania, numer telefonu oraz adres e-mail.
- Rejestracji może dokonać osoba trzecia po podaniu danych pacjenta wskazanych powyżej.
- Przy odwołaniu wizyty telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej Pacjent jest obowiązany do zgłoszenie nie mniej niż 12 godzin przed terminem realizacji usługi. Nieodwołanie wizyty skutkuje adnotacją w karcie Pacjenta. Lekarz może odmówić kolejnego zapisu i rozpoczęcia leczenia.
- Pacjent jest obowiązany udzielać w trakcie wywiadu lekarskiego pełnej i prawdziwej informacji o swoim stanie zdrowia.
- Podmiot leczniczy nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia bądź udzielenia nieprawdziwej informacji, co do istotnych spraw dotyczących zdrowia pacjenta.
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000 z późn. zm),
- Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2004 nr 210 poz. 2135 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. (Dz.U. 2011 nr 112 poz. 654 późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2022 r. poz. 1304).